Sunday, July 24, 2011

TARBIYAH ISLAMIYAH HARAKIYAH APLIKASI DALAM PARTI ISLAM SEMALAYSIA

TARBIYAH ISLAMIYAH HARAKIYAH APLIKASI DALAM PARTI ISLAM SEMALAYSIA Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang Muqaddimah الحمد لله رب العالمين , وبه نستعين , والصلاة والسلام على سيدنا محمد أشرف الأنبياء...

TARBIYAH ISLAMIYAH HARAKIYAH
APLIKASI DALAM PARTI ISLAM SEMALAYSIA
Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang
Muqaddimah
الحمد لله رب العالمين , وبه نستعين , والصلاة والسلام على سيدنا محمد أشرف الأنبياء والمرسلين , وإمام المتقين , وقائد الدعاة المجاهدين , وعلى اله وصحبه ومن سار على نهجه إلى يوم الدين .
Firman Allah :
وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإِنْسَانَ لَفِى خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِيْنَ آمَنُوْا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
(سورة العصر:1-3)
(Demi masa ! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian , melainkan orang-orang yang beriman , yang mengerjakan amal soleh , dan yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan- pesan dengan kesabaran”.
Ayat ini merupakan prinsip penting bagi manusia yang benar- benar melaksanakan peranan nya, mengapa mereka dicipta dan diletakkan di atas muka bumi Allah. Allah telah menetapkan tiga tugas besar bagi manusia dalam kehidupan di alam dunia ini , dan perkara-perkara ini akan dihisab dan dibicarakan di hadapan Allah , firman Allah :
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثَا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لاَ تُرْجَعُوْنَ (المؤمنون:115)
“Adakah kamu mengira bahawa kami ciptakan kamu begitu (sahaja tanpa tujuan) ? dan dalam keadaan kamu tidak dikembalikan semula kepada kami (untuk dihisab dan dibicarakan”?
Ketiga-tiga tugas itu ialah :
1- ‘Ibadah , dinyatakan oleh firman Allah :
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُوْنَ (الذاريات:56).
“Dan tidaklah aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepada ku”
‘Ibadah itu merangkumi perkara syi’aar ‘ibadah dan kepatuhan semua urusan kehidupan di dunia dalam segala aspek.
2- Khilafah, dinyatakan oleh firman Allah :
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي اْلأَرْضِ خَلِيْفَة (البقرة:30).
“Dan ingatlah apabila Tuhan mu berfirman kepada para malaikat : ” Sesungguhnya aku hendak menciptakan di atas muka bumi itu makhluk (manusia) yang menjadi khalifah”
Khilafah itu ialah kewajipan menegakkan agama dan mentadbir urusan dunia dengan agama.
3- Amanah , dinyatakan oleh firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat ke 72 :
إِنَّا عَرَضْنَا اْلأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا اْلإِنْسَانُ إِنَّهُ, كَانَ
ظَلُومًا جَهُولاً
(Sesungguhnya kami telah membentangkan amanah kepada langit , bumi , bukit-bukau dan gunung-ganang (supaya mereka memikulnya ) tiba-tiba mereka enggan dan merasa takut akan tetapi manusia sanggup memikulnya , sesungguhnya manusia itu sangat zalim lagi amat jahil “.
Amanah paling besar ialah mengendalikan urusan kehidupan didunia dengan menunaikan perintah Allah .
Manusia yang dapat menunaikan ketiga-tiga peranan itu ialah mereka yang dipandu oleh petunjuk Allah yang terkandung di dalam surah Al Asr yang menjadi wirid menamatkan majlis di kalangan Assalafu Soleh (jenerasi awal yang soleh).
Perkara perkara yang disebut dalam surah itu ialah :
1- Iman
2- Amal soleh
3- Berpesan dan nasihat supaya menegakkan yang benar daripada Allah
4- Berpesan dan nasihat supaya bersabar dalam perjuangan dan menghadapi cabaran kerana menegakkan yang benar dengan berjihad , amar ma’arof dan nahi munkar.
5- Melaksanakan perkara-perkara tersebut di atas secara berjama’ah kerana disebut dengan lafaz jama’ah .
Oleh kerana penubuhan Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah memenuhi kewajipan merealisasikan perkara-perkara yang tersebut dan kejayaannya juga sangat bergantung dengan pertolongan Allah apabila memenuhi syarat-syarat nya , maka Tarbiyah Islamiyah Harakiyah wajiblah menjadi Aplikasi yang ditunaikan merangkumi aspek-aspek nya yang menyeluruh .
TARBIYAH ISLAMIYAH HARAKIYAH
Allah Azza wa Jalla telah mengatur ciri-ciri HizbuLlah (Parti yang menegakkan Agama Allah) dengan janji kemenangan dunia dan akhirat , firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُواْ مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِيْنِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِيْ سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُوْنَ لَوْمَةَ َلآئِمٍ ذَالِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيْمٌ )54(إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِيْنَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيْمُوْنَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوْنَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ )55(وَمَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُوْلَهُ وَالَّذِيْنَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ)56(
(المائدة:54-56).
(Wahai orang-orang yang beriman ! sesiapa yang menyeleweng di kalangan kamu daripada agama nya , maka Allah melahirkan satu gulungan yang Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah , mereka merendah diri terhadap orang-orang yang beriman dan menunjukkan kekuatan menghadapi orang-orang yang menentang , mereka berjihad pada jalan Allah dan tidak takut menghadapi orang yang mencela , yang demikian itu adalah kurnia Allah kepada sesiapa yang Ia (Allah) kehendaki, dan Allah itu Maha luas kurnia Nya lagi Maha mengetahui. Sesungguhnya Wali (pemimpin dan penolong) kamu ialah Allah , Rasulnya dan orang orang yang beriman yang mendirikan solat , yang menunaikan zakat dan mereka roku’ (patuh) . Dan sesiapa yang berwalikan Allah , Rasulnya dan orang-orang yang beriman (sehingga mewujudkan gulungan (Parti) yang bersifat tersebut) maka sesungguh nya gulungan (parti) itulah yang akan mendapat kemenangan “ .
Kesimpulan nya ialah mewujudkan satu gulungan atau kumpulan di kalangan orang-orang beriman yang bersifat dengan perkara-perkara yang tersebut , ciri-ciri dan sifat nya dilahirkan melalui tarbiyah .
Tarbiyah itu ialah menanamkan ilmu yang menghasilkan iman atau aqidah yang membuahkan amal dan jihad dengan sifat-sifat individu yang menjadi anggota kepada gulungan yang berdasarkan aqidah dan sifat-sifat yang tersebut .
Maka di dalam tarbiyah itu disenaraikan perkara-perkara yang berikut :
1- Tabiyah imaniyah (Aqidah).
2- Tarbiyah amal soleh .
3- Tarbiyah ruhiyah
4- Tarbiyah berjamaah (berparti).
5- Tarbiyah Jihadiyah .
6- Tarbiyah siyasiyah .
TARBIYAH IMAN (AQIDAH):
Al Quran telah menyebut bahawa peningkatan iman itu berlaku dengan beberapa cara :
1- Firman Allah :
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ .2. الَّذِيْنَ يُقِيمُوْنَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُوْنَ.3.أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُوْنَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ.4.
(الأنفال:2-4)
“sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut Allah , rasa takutlah hati mereka , dan apabila dibacakan kepada mereka akan ayat-ayat Nya nescaya iman mereka bertambah dan mereka bertawakkal kepada Tuhan mereka . Mereka mendirikan sembahyang dan membelanjakan daripada apa yang kami beri rezeki kepada mereka . Mereka itulah orang-orang beriman yang sebenar ,untuk mereka beberapa darjat di sisi Tuhan mereka , serta keampunan dan rezeki yang mulia”.
Ayat ini menyatakan bahawa peningkatan iman itu berlaku dengan ilmu berkenaan ayat-ayat Allah yang dibaca dan ilmu melihat alam, zikrullah dan mengerjakan amalan yang wajib dan sunat .
Ayat-ayat Allah itu mengandungi ayat yang dibaca daripada Al Quran dan Hadith-hadith Rasulullah S.A.W. yang menyatakan kebesaran Allah , dosa dan pahala , janji syurga dan amaran neraka , dan juga cerita-cerita umat-umat yang terdahulu , sama ada yang beriman dan beramal soleh yang berjaya di dunia dan di akhirat , atau yang kafir dan durhaka yang dibinasakan di dunia dan azab neraka di hari akhirat .
2- Firman Allah :
الَّذِيْنَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَالرَّسُوْلِ مِنْ بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِيْنَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِيمٌ .172 الَّذِيْنَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيْمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ .173
(ال عمران:172-173)
“Mereka yang menyahut seruan Allah (agar meneruskan jihad) setelah mereka mengalami luka-luka (dalam peperangan Uhud) , bagi mereka yang berbuat baik (menta’ati Allah dan Rasul) dan bertaqwa mendapat ganjaran yang besar . Mereka ialah orang-orang yang apabila diberitahu :”Bahawa musuh sedang berkumpul untuk memerangi kamu , maka takutlah kepada nya ” . Tiba-tiba iman mereka bertambah dan mereka berkata:”Cukuplah Allah (yang menolong kami ) dan sebaik-baik yang kami bertawakkal kepadaNya”.
Firman Allah :
وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُوْنَ اْلأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُوْلُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا
(الأحزاب:22)
“Dan apabila orang-orang yang beriman melihat bala tentera Ahzab (Bersekutu yang datang menyerang) , mereka berkata: “Inilah yang telah dijanjikan oleh Allah dan Rasul Nya dan benarlah Allah dan Rasul Nya dan tidaklah menambahkan kepada mereka melainkan iman yang lebih kuat dan penyerahan diri kepada Allah yang lebih bersungguh- sungguh”.
3- Firman Allah :
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوْا أَنْ يَقُوْلُوْا آمَنَّا وَهُمْ لاَ يُفْتَنُوْنَ* وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِيْنَ صَدَقُوْا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِيْنَ*
(العنكبوت:2-3).
“Adakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan begitu sahaja setelah mereka berkata: “Kami telah beriman “, dalam keadaan mereka tidak diuji ? Sesungguhnya kami (Allah) telah menguji orang-orang yang lebih dahulu daripada mereka . Maka Allah mengetahui orang-orang yang benar (beriman ) dan orang-orang yang berbohong.
Ayat-ayat ini menegaskan berlakunya tarbiyah iman dengan ujian menghadapi cabaran kezaliman yang dilakukan oleh musuh untuk menapis keikhlasan orang beriman .
Kesemua ayat-ayat yang tersebut menjelaskan bahawa tarbiyah imaniyah (aqidah) itu berlaku dengan ilmu , amal , jihad dan ujian secara serentak . Adalah tidak benar mereka yang menangguhkan masa nya untuk melibatkan diri dengan perjuangan Islam kerana ingin mencari ilmu , harta dan menguatkan iman terlebih dahulu.
Aqidah atau Iman itu hendaklah bertonggakkan Tauhid dan menolak syirik dalam segala bentuknya yang menjadi prinsip semua para Rasul dan Anbia A.S. di sepanjang zaman . Firman Allah :
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُل أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الْطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانْظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذبِينَ (النحل:36).
“Dan sesungguhnya kami bangkitkan di kalangan tiap-tiap umat itu Rasul (yang menyeru manusia supaya) mengabdikan diri kepada Allah sahaja dan menjauhkan diri daripada toghut (setiap yang melampaui batas Allah”.
Maka tarbiyah dalam aspek ini juga wajib memperkenalkan perkara-perkara yang menentang dan membatalkan aqidah Tauhid yang berlaku di sepanjang zaman dalam segala aspek nya. Oleh itu tarbiyah Aqidah juga wajib mengalami tajdid (pembaharuan).
Perlu disedari juga bahawa iman itu menjadi asas kepada semua amalan , di mana amalan yang dibina di atas perkara yang membatalkan iman tidak diterima oleh Allah. Firman Allah :
وَلَقَدْ أُوْحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
(الزمر:65).
“Sesungguhnya telah diwahyukan kepada mu dan kepada Rasul-rasul sebelum mu :” Jika sekiranya kamu melakukan syirik nescaya dihapuskan amalan mu dan kamu tergulung di kalangan orang-orang yang rugi”.
TARBIYAH AMAL SOLEH
Allah S.W.T menegaskan amal soleh menjadi ciri terpenting kepada gulungan Islam di sepanjang masa , sama ada dalam perjalanan perjuangan sehingga mencapai kemenangan . Firman Allah :
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِيْنَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيْمُوْنَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوْنَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ * وَمَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُوْلَهُ وَالَّذِيْنَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ (المائدة:55-56).
(Sesungguhnya Wali (pemimpin dan penolong) kamu ialah Allah , Rasul Nya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat , yang menunaikan zakat dan mereka roku’ (patuh) . Dan sesiapa yang berwalikan Allah , Rasul Nya dan orang-orang yang beriman sehingga mewujudkan gulungan (Parti yang bersifat tersebut) maka sesungguhnya gulungan (parti) itulah yang akan mendapat kemenangan”
Dan firman Allah:
الَّذِينَ إِنْ مَّكَّنَّاهُمْ فِي الأَرْضِ أَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَـاةَ وَأَمَرُواْ ِبا لْمَعْرُوفِ وَنَهَوْاْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الأُمُور
(الحج:41).
(Orang-orang yang kami berikan kepada mereka memerintah bumi , mereka mendirikan sembahyang , mereka menunaikan zakat , mereka menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemunkaran , dan bagi Allah sahaja dikembalikan segala urusan”.
Firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(ال عمران:200).
(Wahai orang-orang yang beriman ! , bersabarlah kamu , dan bersungguh-sungguh dengan kesabaran (dalam beribadah dan berjihad) dan tetapkan pendirian dan bertaqwa kepada Allah supaya kamu mendapat kemenangan”.
Ayat-ayat tersebut menegaskan ciri gulungan Islam itu ialah beramal soleh dalam hubungan dengan Allah melalui roh dan jasad dengan mendirikan sembahayang , amal melalui harta benda dengan menunaikan zakat terhadap masyarakat dalam hubungan dengan manusia , dan menunaikan kewajipan menyuruh kepada yang baik serta mencegah kemunkaran di semua peringkat , sehingga di peringkat berkuasa memerintah menegakkan kerajaan, seterusnya semua amalan itu dihisab di hadapan Allah .
Amalan-amalan yang disebut di dalam ayat-ayat itu merupakan rukun dan tonggak yang diwajibkan . Perlu difahami bahawa amal yang soleh itu terlalu luas bidang nya sehingga mencakupi segala ruang hidup manusia yang diserlahkan dalam setiap denyut nadi dan jantung , dan sendi- sendi anggota seseorang sama ada dalam perkara mengerjakan atau meninggalkan mengikut perintah Allah yang wajib dipatuhi secara Islam (menyerah diri) dan ‘Ibadah (memperhambakan diri) dengan hati yang ikhlas kerana Allah yang lahir daripada iman (‘aqidah ) yang benar.
Amalan itu dibahagikan oleh syara’ kepada lima cabang : Wajib , Sunat , Haram , Makruh dan Harus .
Pendukung gerakan Islam wajib ditarbiyah untuk meneguhkan pendirian mereka sendiri dengan Islam dan menjadi contoh kepada masyarakat . Kejayaan generasi awal umat Islam dalam perjuangan mereka bukan sahaja kerana berjaya dalam ujian Iman (‘Aqidah ) , mereka juga berjaya menjadi model orang-orang yang mengerjakan amal soleh yang mengeratkan hubungan dengan Allah dan makhluknya .
في الليل رهبان وفى النهار فرسان
“Di malam hari merupakan ahli-ahli ibadat yang kuat dan tekun dan di siang hari merupakan para pahlawan yang gagah berani”.
TARBIYAH RUHIYAH

Tarbiyah ini disebut juga dengan tazkiatun nafs (membersih jiwa) dengan tujuan untuk mengikhlaskan hati kepada Allah dan menjauhkan diri daripada maksiat yang merosakkan niat . Firman Allah :
وَمَآ أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ (البينة:5).
“Dan mereka tidak diperintah melainkan supaya mengabdikan diri kepada Allah dengan ikhlas keranaNya sahaja berpegang dengan agama“.
Firman Allah:
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئاً وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُّدْبِرِيْنَ ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُوْلِهِ
وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَنْزَلَ جُنُوْداً لَّمْ تَرَوْهَا وَعذَّبَ الَّذِيْنَ كَفَرُواْ وَذالِكَ جَزَآءُ الْكَـافِرِيْنَ * ثُمَّ يَتُوْبُ اللَّهُ مِنْ بَعْدِ ذالِكَ عَلَى
مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (التوبة:25-27).
(Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu di banyak medan peperangan dan pada hari peperangan Hunain ketika kamu merasa ‘Ujub (kagum) dengan ramainya bilangan kamu , tiba-tiba kamu tidak boleh berbuat sesuatu (ketika diserang) dan bumi yang luas itu kamu rasa sempit, kemudian kamu berundur lari bertempiaran , kemudian Allah menurunkan rasa ketenangan kurnia Nya ke atas Rasullullah S.A.W. dan orang-orang yang beriman dan ia menurunkan kepada kamu bala tentera bantuan yang kamu tidak dapat melihatnya , lalu ia mengazabkan orang-orang yang kafir dan itulah balasan yang sewajarnya bagi orang-orang yang kafir. Kemudian Allah mengampunkan selepas itu kepada sesiapa yang Ia kehendaki dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang “.
Ayat-ayat ini menyatakan wajib ikhlas kerana Allah dalam segala amalan termasuk ketika berjihad dan membersihkan hati daripada ma’siat batin saperti ‘ujub (kagum pada diri sendiri ) riyaa (menunjuk diri) , hubbul mal (kasihkan harta) , hubbur riasah (kerana jawatan) dan lain-lain , serta meneguhkan pendirian dengan istiqamah dalam perjuangan .
TARBIYAH BERJAMA’AH (BERPARTI)
Selaras dengan kehidupan bermasyakat menjadi naluri manusia , banyak perkara yang mewajibkan wujudnya jalinan hidup yang berkumpul bagi menghasilkan keperluan hidup , maka keperluan hidup beragama Islam menjadi sebahagian daripada nya .
Banyak orang mengetahui berkenaan perlunya sembahyang berjamaah dan wajib sembahyang jumaat secara mingguan , dan berijtima’a di Makkah secara tahunan untuk mengerjakan Haji , tetapi masih ramai yang melupakan kewajipan berjama’ah menegakkan Islam dan mempertahankannya . Allah mewajibkan wujudnya kumpulan ini di kalangan umat Islam , pada awalnya secara fardzu kifayah , tetapi kepada orang-orang yang tertentu dan keadaan tertentu menjadi Fardhu ‘Ain . Allah befirman :
وَلْتَكُنْ مِّنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُوْنَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(ال عمران :104).
(Hendaklah ada di kalangan kamu satu gulungan yang menyeru kepada yang baik (berda’awah ) , yang menyuruh kepada kebaikkan dan mencegah kemunkaran dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kemenangan “.
Firman Allah :
يَااَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِيْنِهِ فَسَوْفَ يَأْتِىاللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَـافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلاَ يَخَافُوْنَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذالِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (المائدة:54).
“Wahai orang-orang yang beriman ! Sesiapa yang menyeleweng di kalangan kamu daripada agama nya , maka Allah melahirkan satu gulungan yang Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah , mereka merendah diri terhadap orang-orang yang beriman dan menunjukkan kekuatan menghadapi orang-orang yang menentang , mereka berjihad pada jalan Allah dan tidak takut menghadapi orang yang mencela , yang demikian itu adalah kurnia Allah kepada sesiapa yang Ia (Allah) kehendaki, dan Allah itu Maha luas kurnia Nya lagi Maha mengetahui. Sesungguhnya Wali (pemimpin dan penolong) kamu ialah Allah , Rasul Nya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat , yang menunaikan zakat dan mereka roku’ (patuh) . Dan sesiapa yang berwalikan Allah , Rasul Nya dan orang-orang yang beriman (sehingga mewujudkan gulungan (Parti) yang bersifat tersebut) maka sesungguhnya gulungan (parti) itulah yang akan mendapat kemenangan “ .
Seterusnya Allah menunjukkan cara berjamaah dalam berjuang untuk menegak dan mempertahankan agama Nya dalam ayat-ayat yang banyak , di antaranya firman Allah :
يَاأََيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُوْلُواْ مَا لاَ تَفْعَلُوْنَ * إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِيْنَ يُقَاتِلُوْنَ فِى سَبِيْلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَّرْصُوْصٌ (الصف:2-4).
“Wahai orang-orang yang beriman ! Mengapa kamu berkata apa yang kamu tidak lakukan , sangat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu berkata apa yang kamu tidak lakukan . Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berjuang pada jalan Nya dalam sof yang tersusun rapi laksana bangunan yang didirikan daripada batu bata yang disusun diatur dan diikat dengan seteguh teguhnya “.
Firman Allah :
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيْظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ.
(العمران:159).
“Maka dengan sebab rahmat Allah yang melimpah ruah terhadap mu (wahai Muhammad) maka engkau bersikap lembut terhadap mereka , dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati terhadap mereka nescaya mereka lari dari keliling mu . Maka ma’afkan kesilapan mereka , dan beristighfar untuk mereka dan bermesyuaratlah bersama mereka (dalam perkara yang memerlukan mesyuarat) , dan apabila engkau telah berazam (setelah bermesyuarat) maka bertawakkallah kepada Allah , sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepada Nya”.
Ayat-ayat tersebut menyatakan wajib berparti , ciri-ciri parti Islam dan akhlak berparti , saperti beriman dan teguh dengan prinsip , hubungan pemimpin dengan pengikut dengan bermusyawarah , ketaatan dan lain lain .
TARBIYAH JIHADIYAH
Allah telah menetapkan Islam yang dianut oleh manusia wajib mengalami proses fitrah kejadiannya yang dikurniakan aqal untuk memilih, maka Allah menetapkan berlakunya pertembungan dan cabaran yang memerlukan jihad sejak manusia pertama sehingga akhir zaman , perkara ini menjadi penentu yang meninggikan martabat mereka daripada makhluk yang lain .
Jihad bermakna kesungguhan mengembelingkan segala ne’mat kurnia Allah roh dan jasad , harta , jiwa raga , akal dan tenaga bagi digembelingkan sehinggalah dikorbankan untuk menegakkan agama Allah di bumi sehingga keperingkat yang dihuraikan oleh Allah secara terperinci dengan firman Nya:
يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ * هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ* يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ* تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ * يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ* وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ*
“Mereka ingin memadamkan cahaya (agama Allah) dengan mulut-mulut mereka , dan Allah tetap menyempurnakan agama Nya walau pun orang-orang yang kafir membencinya . Dialah (Allah) yang telah mengutuskan Rasul Nya dengan petunjuk dan agama yang benar , agar dia (Allah) memenangkannya di atas segala agama (dan ajaran) walaupun dibenci oleh orang-orang musyrikin. Wahai orang-orang yang beriman , sukakah kamu , aku tunjukkan kepada kamu satu perniagaan yang menyelamatkan kamu dari azab yang pedih . Ia itu kamu beriman kepada Allah dan Rasul Nya dan kamu berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga kamu , itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya . Dia mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di dalam nya sungai-sungai dan tempat-tempat tinggal yang sangat baik di dalam syurga Adn , dan itulah kemenangan paling besar . dan yang lain yang sangat kamu ingini , iatu pertolongan Allah dan kemenangan yang hampir (waktunya) , dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang beriman “.
Ayat-ayat ini memperincikan jihad , bermula daripada mengapa perlunya , definasi nya , prinsip nya , cara nya , dan natijah nya di dunia dan akhirat .
Seterusnya Allah berfirman:
قَالَتِ اْلأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُوْلُوْا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ اْلإِيمَانُ فِي قُلُوْبِكُمْ وَإِنْ تُطِيْعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لاَ يَلِتْكُمْ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيْمٌ ﴿14﴾إِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ الَّذِيَنَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُوْلِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴿10﴾
(الحجرات:14-15).
“Berkatalah orang-orang Arab Badwi :” Kami telah beriman . Katakan kepada mereka :” Kamu belum beriman , kerana iman itu belum lagi masuk ke dalam hati-hati kamu, jika kamu ta’atkan Allah dan Rasulnya , Dia tidak akan mengurangi dosa kamu sedikit pun , sesungguhnnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang “. Sesungguhnya orang-orang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya kemudian mereka tidak ragu dan berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga mereka . Mereka itulah orang- orang yang benar “.
Ayat-ayat ini mengaitkan pula hubungan jihad dengan iman , menandakan kaitan rapat di antara kedua-dua nya .
( أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال يوم خيبر : لأعطين هذه الراية غداً رجلاً يفتح الله على يديه ، يحب الله و رسوله و يحبه الله و رسوله ، قال : فبات الناس يدوكون ليلتهم أيهم يعطاها ، فلما أصبح الناس غدوا على رسول الله صلى الله عليه و سلم كلهم يرجو أن يعطاها ، فقال : أين علي بن أبي طالب ؟ فقال : هو يا رسول الله يشتكي عينيه ، قال : فأرسلوا إليه فأتي به ، فبصق رسول الله صلى الله عليه و سلم في عينيه و دعا له فبرأ حتى كأن لم يكن به وجع ، فأعطاه الراية ، فقال علي : يا رسول الله ، أقاتلهم حتى يكونوا مثلنا ، فقال : انفذ على رسلك حتى تنزل بساحتهم ثم ادعهم إلى الإسلام ، و أخبرهم بما يجب عليهم من حق الله فيه ، فو الله لأن يهدي الله بك رجلاً واحداً خير لك من أن يكون لك حمر النعم .). رواه أحمد وغيره .
“Bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda ketika berlakunya peperangan Khaibar:” Besok aku serahkan bendera kepada seorang yang Allah kurniakan dengan nya akan mencapai kemenangan , dia mengasihi Allah dan Rasul Nya dan dia dikasihi oleh Allah dan Rasul Nya “. Pada malam nya masing bertanya-tanya siapakah orang nya , di waktu pagi nya masing- masing datang dengan mengharapkan bendera itu diserahkan kepada nya . Tiba-tiba Rasulullah S.A.W. bersabda : “Di mana ‘Ali bin Abi Tolib?”. Di kalangan mereka ada yang memberitahu :” Dia mengalami sakit mata”. Maka ‘Ali dipanggil datang mengadap . Tiba-tiba Rasulullah S.A.W. meludah ke dalam mata nya yang sakit dan sembuh dengan segera , dan bendera diserahkan kepada nya . Ali berkata : “Wahai Rasulullah , perangi mereka sehingga mereka menjadi Islam saperti kita?” Sabda Rasulullah S.A.W. : “Teruskan perjalanan mu sehingga sampai ke tempat mereka , ajak mereka kepada Islam , dan perintahkan mereka melaksanakan hak yang wajib ditunaikan (dalam ajaran Islam) . Demi sesungguhnya Allah memberi hidayah kepada seseorang dengan sebab mu lebih baik daripada barang yang paling mahal harganya “.
Hadith ini menunjukkan bahawa peroses da’awah dan motivasi sehingga mengubah fikiran adalah yang terbaik dan pertama dilakukan. Maka PAS tetap mengambil pendekatan demokrasi walaupun penuh dengan kelemahan dan kejahatan dan kita wajib berjihad dengan cara ini selagi peluang masih ada . Maka jangan terpengaruh dengan pendekatan lain yang cuba ditonjolkan, sesungguhnya kepatuhan kepada jama’ah hukumnya wajib .
Allah berfirman menceritakan Nabi Musa A.S.
وَقَالَ مُوْسَى رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلأَهُ زِيَنَةً وَأَمْوَالاً فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّواْ عَنْ سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَى قُلُوْبِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُواْ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ اْلأَلِيْمَ ﴿88﴾قَالَ قَدْ أُجِيْبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيْمَا وَلاَ تَتَّبِعَآنِّ سَبِيلَ الَّذِيْنَ لاَ يَعْلَمُوْنَ ﴿98﴾
(يونس :88-89).
“Dan berkatalah Nabi Musa A.S. : “Wahai Tuhan kami ! Engkau telah berikan kapada Firaun dan pembesar-pembesar nya perhiasan dan harta benda dunia sehingga mereka sesat dan dapat menyesatkan (rakyat ) dari jalanmu , wahai Tuhan ! binasakan harta mereka dan tutup pintu hati mereka sehingga mereka melihat azab yang pedih” . Tuhan berfirman :” Sesungguhnya doa kamu berdua (Musa dan Harun) telah diperkenankan , maka kamu mestilah beristiqamah (berada dijalan dan cara yang betul) dan jangan sekali-kali mengikut jalan mereka yang tidak mengerti“ .
TARBIYAH SIYASIYAH
Kemuncak perjuangan Islam didunia ini ialah menegakkan negara Islam dengan acuan yang dinyatakan oleh Allah , diantaranya firman Allah :
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِيْنَ آمَنُوْا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اْلأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِيْنَهُمُ الَّذِيْ ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِّنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُوْنَنِيْ لاَ يُشْرِكُوْنَ بِيْ شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُوْنَ
(النور:55).
“Allah berjanji kepada orang-orang yang beriman di kalangan kamu dan mengerjakan amal yang soleh , bahawa Dia akan menjadikan mereka gulungan yang memerintah , sebagaimana dikurniakan kepada mereka yang sama di zaman dahulu , dan ia menjadikan agama yang ia redza ini (Islam ) berkuasa memerintah , dia menukar keadaan ketakutan kepada keamanan, mereka mengabdikan diri kepada Ku dan mereka tidak menyengutui Ku dengan sesuatu yang lain dan sesiapa yang kufur selepas itu mereka adalah orang-orang yang fasik “.
Ayat-ayat ini menegaskan Tarbiyah Siasiyah itu dengan senarai berikut :
1- Adanya jamaah (parti ) yang berjuang
2- Memenuhi keperluan tarbiyah iman , amal, dan jihad.
3- Negara mengikut acuan Allah .
APLIKASI TARBIYAH
Al Quraan dan Hadith Nabawi menegaskan bahawa kemenangan perjuangan Islam itu adalah kurnia Allah dengan syarat-syarat dan ciri-ciri yang menunjukkan kematangan pendukung cita-cita Islam . Amir al Mu’aminin Umar bin Al Khattab R.A. telah menyimpulkan perkara ini dalam perutusannya kapada Sa’ad bin Abi Waqqas R.A, yang ditugaskan memimpin jihad menetang Farsi , salah satu Kuasa Besar dunia di zaman itu :
بسم الله الرحمن الرحيم
أما بعد , فإني آمرك ومن معك من الأجناد بتقوى الله , على كل حال , فإن تقوى الله أفضل العدة وأقوى المكيدة فى الحرب , وآمرك ومن معك أن تكونوا أشد احتراسا منكم من عدوكم , فٌإن ذنوب الجيش أخوف عليهم من عدوهم , وإنما ينصر المسلمون بمعصية عدوهم لله , ولولا ذلك لم تكن لنا بهم قوة لأن عددنا ليس كعددهم , وعدتنا ليست كعدتهم. فإن استوينا فى المعصية كان لهم الفضل علينا فى القوة , وإن لا ننصر عليهم بفضلنا لم نغلبهم بقوتنا . فاعلموا أن عليكم في سيركم حفظة من الله يعلمون ماتفعلون فاستحيوا منهم ولا تعملوا بمعاصي الله وأنتم في سبيل الله . ولا تقولوا إن عدونا شر منا فلن يسلط علينا , فرب قوم سلط عليهم من هو شر منهم , كما سلط على بني إسرائيل لما عملوا بالمعاصي كفار المجوس , فجاسوا خلال الديار وكان وعدا مفعولا . وسلوا الله العون على أنفسكم كما تسألونه النصر على عدوكم وأسأل الله ذلك لنا ولكم .
“Adapun selepas itu (Bismillah) . Maka sesungguhnya aku memerintah mu dan bala tentera bersama mu , supaya bertaqwa kepada Allah ( dengan mentaati perintah Nya dan meninggalkan larangan Nya) dalam semua keadaan , maka sesungguhnya bertaqwa itu persediaan terbaik dan perancangan paling teguh di medan perang . Aku memerintah mu dan sesiapa sahaja (tiap- tiap individu) bersama mu supaya berwaspada menjaga diri sendiri lebih daripada berwaspada menghadapi musuh , kerana sesungguhnya dosa yang dilakukan oleh bala tentera sendiri lebih merbahaya daripada musuh mereka , dan sesungguhnya orang-orang Islam itu diberi kemenangan dengan ma’asiat yang dilakukan oleh musuh , kalau tidak kerana itu , kita tidak mempunyai jumlah bilangan yang sama saperti mereka dan kelengkapan kita juga tidak sama saperti mereka , kalau kita sama sama mengerjakan ma’asiat saperti mereka , mereka pula mempunyai kekuatan yang lebih daripada kita . Kalau kita tidak mempunyai kemuliaan yang mengatasi mereka nescaya kita tidak dapat mengalahkan kekuatan yang ada pada mereka . Ketahuilah !, bahawa bersama kamu dalam perjalanan kamu itu para Malaikat yang memerhati amalan kamu yang bertugas daripada Allah , mereka mengetahui apa sahaja yang kamu lakukan , maka malulah kepada mereka , dan jangan sekali-kali melakukan ma’asiat padahal kamu dalam perjalanan berjuang kerana menegakkan agama Allah . Dan jangan kamu berkata : ” Musuh kita lebih jahat daripada kita , maka mereka tidak bolih mengalahkan kita “. Kerap berlaku kaum yang dikalahkan oleh musuh yang lebih jahat daripada mereka , sebagaimana berlaku ke atas kaum Bani Israel apabila mereka mengerjakan ma’asiat di mana mereka dikalahkan oleh orang-orang kafir Majusi (penyembah api) di mana musuh dapat bermahajalela (menawan dan membunuh) sampai kecelah-celah kampung , itulah ketetapan yang pasti berlaku. Bermohonlah kepada Allah akan pertolongan untuk menghadapi diri kamu sendiri sebagaimana kamu bermohon kemenangan menentang musuh musuh kamu dan aku juga bermohon untuk kami dan juga untuk kamu “.
Taqwa adalah perkara penting yang menjadi syarat bagi mendapat pertolongan Allah dan perjuangan kita diberkati. Kesemua perkara yang dilahirkan oleh tarbiyah yang berjaya dalam segala aspek tersebut di atas disimpulkan di dalam perkara yang dinamakan TAQWA yang dihuraikan oleh Allah dalam ayat ayat yang berikut :
ذَالِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيْهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿2﴾ الَّذِيْنَ يُؤْمِنُوْنَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيْمُوْنَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿3﴾ والَّذِيْنَ يُؤْمِنُوْنَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِاْلآخِرَةِ هُمْ يُوْقِنُوْنَ ﴿4﴾ أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّنْ رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿5﴾
(البقرة:2-5).
“Kitab ini tidak syak lagi di dalam nya petunjuk kepada orang-orang yang bertaqwa . Meraka itu ialah orang-orang yang beriman kepada perkara yang ghaib , mereka juga mendirikan sembahyang dan menginfaqkan daripada apa-apa yang kami beri rezqi kepada mereka . Mereka juga beriman kepada apa yang diturunkan kepada mereka (Al Quraan ) dan apa yang diturunkan (kitab sebelumnya serta mereka percaya kepada hari akhirat . Mereka itulah orang-orang yang berada diatas hidayah Tuhan mereka dan mendapat kemenangan “
Dan firman Allah :
لَّيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّواْ وُجُوْهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَـئِكَ الَّذِيْنَ صَدَقُوْا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
(البقرة :177).
“Bukanlah kebajikan itu seqadar bahawa kamu berhadap wajah ke arah timur dan barat , tetapi kebajikan itu ialah sesiapa yang beriman kepada Allah , Hari Akhirat , Para Malaikat , dan Para Nabi-nabi , serta memberi harta dalam keadaan sayangnya kepada harta itu untuk kaum keluarga , anak-anak yatim , orang- orang miskin , orang musafir yang memerlukan bantuan , orang- orang yang meminta sedekah dan hamba-hamba , dan juga dia mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat , begitu juga orang-orang yang menunaikan janji apabila berjanji dan bersabar ketika menghadapi kesusahan , kesempitan dan dalam perjuangan ketika menghadapi musuh . Mereka itulah orang- orang yang benar (beriman ) dan bertaqwa”.
Ayat-ayat ini juga menunjukkan betapa erat sifat taqwa yang lahir daripada iman , amal dan jihad melalui tarbiyah yang bersumberkan Kitab Allah dan Sunnah Rasul S.A.W. itu dengan Gerakan Islam di mana Parti Islam Se Malaysia (PAS) menjadi wadah yang wajib dipelihara dan dipertahankan dengannya, kerana Islam menjadi rahsia ketahanan PAS sepanjang perjalanannya yang penuh cabaran. Pasang surut hanya keputusan pilihanraya, tetapi kematangan parti dan kesinambungan kepimpinan dan pangikut tetap bertambah matang , kerana kita membangun bersama Islam dan membina keperkasaan juga dengan Islam , rebah bangun tetap bersama Islam dan dengan Islam kita mendapat petunjuk yang sebenar .
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَّدُنْكَ رَحْمَة إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَاب
“Wahai Tuhan kami ! janganlah hati kami terpesung setelah engkau mengurniakan petunjuk kepada kami dan kurniakan kepada kami limpah rahmat dari sisi Mu .Sesungguhnya Engkau Tuhan Yang Maha melimpah kurnian Nya “.

Saturday, July 16, 2011

5 Things A Doctor Looks In A Doctor

Finding a doctor you like is exactly like finding a needle in a haystack. Cut down on your research time and get the healthcare you deserve by discovering what real doctors demand from their own MDs

1. Knowledge About the Latest Research

"It doesn't matter to me if she went to Harvard Medical School," says Alice Chuang, MD. "What matters is what she knows now: Docs practicing at universities or academic hospitals are usually very up-to-date on new studies."

2. Proper Certification - and a Clean Record
"I want to know that my doctor has a reasonably good reputation. She should be licensed by the state she's in and board-certified, information that's available online," notes Christina Catlett, MD, an ER physician in Baltimore. "You can also check your doctor's malpractice history by contacting your state's medical board."

3. Strong Communication Skills

"I want a physician who's comfortable saying that she doesn't know something and who sends me copies of my test results when I ask," says Marie Savard, MD. The ability to listen -- without interrupting -- is even more important to Dr. Catlett: "You have to be able to tell your doctor everything."

4. Healthy Habits

"They should practice what they preach -- a dermatologist who's tan, for instance, would throw me off," says Dr. Savard. Also key: hygiene. "Don't be afraid to ask your doctor if he's scrubbed up right before seeing you," says Sandra Fryhofer, MD.

5. A Helpful Staff

"My old internist was great, but I switched to another because his office was a zoo and the support staff was inefficient, so I waited too long for appointments," says Vicki Porges, MD, a New York City pediatrician.

Thursday, July 14, 2011

Silat Silap

Pukul jurus

1) pukul dengan tangan kanan ke tangan kiri berturut2 and vice versa

2) pukul bahu kanan dan kiri berturut2

3) pukul lutut kanan dan kiri berturut2

4) Pukul 3 kanan & 3 kiri berturut2 (setiap hari)

5) pukul 2 kanan, 2 kiri

6) pukul 1 kanan, 1 kiri

7) pukul Abang Adik

8) pukul tangkis ke bawah, ke tangan kiri dan kanan berturut2

9)Kombo: 3+ Abang Adik
2+ Abang Adik
1+ Abang Adik
Tangkis bawah+ Abang Adik

10) Pukul Guru ( Tangan mesti sentiasa atas tangan musuh)

11) Tendang 2 seturut ( paras lutut shj)

NB:
- Kedua tangan mesti sentiasa rapat pada badan & sedia setiapasa
- Pukul 3 mesti buat hari2
- utk silat bawah, cari dan lompat mencari kepala musuh
- Target jari musuh yg gunakan senjata
- TAWAKKAL kepada Allah setiap masa, jangan sombong dan bongkak

Revisiting information, knowledge: Syed Naquib - Hamza Yusuf Interview

I now believe that some information are meant to be re-visited and revised as we develop ourselves in terms of gaining knowledge so that information can turn into knowledge and knowledge can turn into wisdom.

These videos are among many that is worth re-vising, revised in the future:



Wednesday, July 13, 2011

Menangani fenomena literalis agama

— Dr Mohd Asri Zainul Abidin


13 JULAI — Rentetan dari isu demonstrasi aman di seluruh dunia Islam, telah terbit pelbagai fatwa yang kadang-kala bersifat partial ataupun berpihak. Ini bukan sahaja berlaku di Malaysia, tetapi juga berlaku di negara-negara Arab pasca kebangkitan rakyat. Dalam mempertahankan kuasa para pemerintah Arab semasa — yang sebahagian besar pemerintah itu korupsi dan zalim- muncullah kelompok agamawan yang membela mereka.

Malangnya, pembelaan itu datang dari mereka yang kelihatan ‘kuat beragama’. Dalam kalangan mereka itu ramai pula dari aliran salafi zahiri atau kelompok salafis literalist. Mereka ini memahami nas-nas al-Quran dan hadis secara literal dan menganggap urusan muamalat dan siyasah sama macam ibadah khusus yang tidak boleh dilakukan sebarang pembaharuan dan tokok tambah.

Lantaran dari pemikiran ini, mereka membidaahkan perkara-perkara yang membabit urusan harian yang dilakukan atas kemaslahahan manusia. Maka, mereka membidaah kewujudan persatuan, parti politik, demonstrasi, nasyid, seni rekaan dan pelbagai lagi. Jika fatwa-fatwa mereka ini diterima, maka dunia Islam pasti akan jumud dan kehidupan manusia menjadi sempit di bawah lembayung Islam.

DIPUKUL DAN DIRAMPAS

Lebih dahsyat lagi, apabila aliran ini dimanfaatkan oleh para pemerintah yang korupsi dalam dunia Islam. Ini apabila kelompok ini menafsirkan hadis-hadis politik secara literal yang seakan-akan Islam memberikan ‘lesen’ besar kepada pemerintah untuk melanyak rakyat dan rakyat pula diikat kaki, tangan dan mulut dengan nas-nas agama dari bertindak atau membantah. Lebih hodoh lagi, hanya nas-nas yang ‘kelihatan’ pro-pemerintah sahaja yang dibaca, diforumkan, diwar-war dalam pelbagai saluran, sedangkan nas-nas yang memberikan amaran terhadap kezaliman pemerintah tidak pula dicanangkan.

Di Malaysia, kita dapat melihat fonomena ini semasa isu demonstrasi panas baru-baru ini dalam masyarakat. Di sini bukan bertujuan menyokong atau menentang demonstrasi aman, tetapi sekadar ingin membincangkan kefahaman sesetengah pihak mengenai hadis-hadis berkaitan.

Antara yang dibaca dan disebarkan dalam mempertahankan para pemerintah dan menghalang rakyat melakukan kritikan –sekalipun aman- ialah hadis Huzaifah r.a: “Akan ada selepasku para pemimpin yang berpetunjuk bukan dengan petunjukku, bersunnah bukan dengan sunnahku, dan akan bangkit dalam kalangan mereka lelaki-lelaki yang jantung hati mereka seperti jantung hati syaitan dalam tubuh insan”. Kata Huzaifah: “Apa yang patut aku lakukan wahai Rasulullah, jika aku mendapati keadaan itu?”. Jawab baginda: “Dengar dan taat kepada ketua, sekalipun belakangmu dipukul, hartamu diambil, dengar dan taatlah” (Riwayat Muslim).

Hadis ini dijadikan hujah, sehingga ada yang berkata ‘jika pemerintah membunuh kaum-keluarga saya pun, saya tidak akan mendakwa pemerintah di mahkamah dunia’. Saya tidak dapat bayangkan jika semua orang Islam faham seperti itu, maka bermaharaja lelalah para pemerintah dunia Islam, menindas mereka. Tidak boleh dibantah bahkan tetap taat. Ketika dunia berusaha mempertahankan hak asasi manusia agar tidak dicemar, tiba-tiba kita pula menarik umat ke belakang dengan tafsiran yang literal seperti itu. Bayangkan jika seorang yang baru hendak mengenali Islam dihidangkan dengan kefahaman seperti itu, bagaimanakah mungkin beliau ingin melihat keindahan Islam dan keadilannya?

Di manakah sabda Nabi s.a.w: “Sesungguhnya manusia apabila melihat orang zalim, namun tidak menghalang tangannya, hampir Allah akan meliputi mereka dengan hukumanNya” (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasai dengan sanad yang sahih). Satu hadis tidak boleh dibaca secara berasingan tapi hendaklah melihat keseluruhan secara perbandingan dengan nas-nas yang lain. Jika tidak, penafsirannya akan cacat. Di situ adanya ilmu yang dinamakan Mushkil al-Hadith yang membincangkan hadis-hadis yang zahirnya kelihatan bercanggahan.

Hina dunia Islam hari ini, sekalipun Allah melimpahkan mereka dengan pelbagai kelebihan, adalah disebabkan salahguna harta rakyat dan ketidakadilan. Dalam beberapa sudut, pemimpin dunia Barat lebih amanah dan jujur kepada rakyat mereka dibandingkan apa yang ada di dunia Islam hari ini. Di mana pergi kekayaan minyak Arab? Bahkan, dari segi keadilan, kadang-kala haiwan di negara Barat lebih dibela dari seorang muslim yang hidup di dunia Islam; dipukul, dihina, dipenjara, bahkan dibunuh tanpa berani bersuara.

Sedangkan Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya binasa mereka yang sebelum kamu kerana mereka itu apabila seorang yang dianggap ‘mulia’ dalam kalangan mereka mencuri dia dibiarkan. Apabila seorang yang lemah mencuri, mereka laksanakan hukuman ke atasnya. Demi Allah! Jika Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku potong tangannya” (Riwayat al-Bukhari).

Jadi, sejak bila pula, Islam menyatakan jika pemerintah melakukan kezaliman kita hanya diam dan bersabar! Malang sekali jika manusia di Barat dan Timur yang tidak muslim menentang pelanggaran hak asasi rakyat, tiba-tiba ada kelompok agama dalam Islam yang menyatakan kezaliman pemerintah dihadapi dengan diam, sabar dan taat!

HURAIAN

Hadis tentang taat dan patut sekalipun dirampas harta dan dipukul itu, ia merujuk kepada keadaan di mana jika penentangan dilakukan akan menyebabkan kerosakkan yang lebih besar seperti pemerintah akan membunuh atau memusnah orang lain yang tidak bersalah sedang kita tidak mampu memberikan sebarang kesan kepada mereka. Ini terutama di zaman dahulu yang terkenal dengan penumpahan darah.

Begitu juga di bawah regim-regim yang zalim yang hanya merugikan para penentang dan negara secara umumnya. Namun, apabila dunia berubah. Negara-negara terikat dengan peraturan antarabangsa mengenai hak asasi rakyat. Juga, apabila negara-negara itu meletakkan dalam perlembagaan mereka tentang hak-hak rakyat, dalam ertikata lain membantah pemerintah dalam negara demokrasi aman itu adalah sesuatu yang tidak boleh dianggap menentang negara kerana diiktiraf dan dijamin oleh perlembagaan negara dan persetujuan antarabangsa.

Maka, konteks hadis sudah berbeza. Islam bukanlah agama yang memberikan lesen kepada pemerintah untuk berbuat apa sahaja dan rakyat wajib mendiamkan diri. Jangan bawa tafsiran zaman Abbasiyyah ke zaman yang sudah berubah.

Bagaimana mungkin rakyat tidak boleh membalaskan tindakan pemerintah melalui saluran keadilan dan tuntutan yang wajar, sedangkan dalam hadis, Nabi s.a.w sendiri sebagai pemerintah mengizinkan diri baginda dibalas. Ini seperti hadis yang diriwayatkan Ibn Ishak dalam sirahnya, ia disahihkan oleh al-Albani dalam al-Silsilah al-Sahihah bahawa ketika Rasulullah membetulkan saf perang Badr dengan anak panah baginda, lalu baginda mencucuk perut Sawad bin Ghaziyyah, maka Sawad berkata: “Wahai Rasulullah! Engkau telah menyakitiku dan demi Allah yang mengutuskanmu dengan kebenaran dan keadilan, beriku untuk membalasnya”. Maka Rasulullah s.a.w pun menyingkap perut baginda dan bersabda: “Balaslah”. Lalu Sawad memeluk dan mencium perut Nabi s.a.w. Baginda bertanya: “Mengapa engkau buat begini wahai Sawad?” Beliau menjawab: “Seperti yang engkau lihat, aku ingin agar saat akhir aku denganmu, kulitku menyentuh kulitmu”. Lalu Rasulullah s.a.w pun mendoakan kebaikan untuknya”.

Rasulullah s.a.w yang merupakan seorang nabi dan pemerintah, jauh lebih mulia dari semua pemerintah mengizinkan diri dibalas atas tindakannya, bagaimana mungkin ada pihak boleh menyatakan tindakan pemerintah tidak boleh dipertikai atau dibawa ke mahkamah, atau dibicarakan atau dituntut kesalahannya oleh rakyat! Alangkah dangkalnya penghujahan seperti itu. Ini boleh membawa kepada menolong kezaliman penguasa.

Sedangkan Nabi s.a.w “Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolongan kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan al-Tirmii. Dinilai oleh al-Albani. (lihat: Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah, tahqiq: Al-Albani, hlm 337-339).

ERTI PEMERINTAH

Jika pemerintah itu diberikan wewenang untuk memukul dan mengambil tanpa dipersoalkan, apakah ertinya sesuatu pemerintahan itu? Apakah mereka seperti penzalim dan perompak berlesen yang dilindungi oleh nas-nas agama? Maha Suci Allah dari menurunkan agama yang seperti itu! Sebaliknya dalam agama ini kemuliaan muslim seperti yang disebut oleh Nabi s.a.w: “Sesungguhnya darah kamu, harta kamu, maruah kamu adalah haram antara kamu (untuk dicemari), seperti haramnya (mencemari) hari ini (hari korban), bulan ini (bulan haram) dan negeri ini (Mekah). (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Sebab itu, sehingga dalam bab bughah iaitu mereka yang keluar memerangi pemerintah dengan senjata, al-Imam Abu Ishaq al-Shirazi menyebut: “ ... jangan dimulakan peperangan sehinggalah ditanya mereka apa sebab mereka bertindak balas demikian. Jika mereka menyebut tentang sesuatu kezaliman, maka hendaklah diatasinya, jika mereka menyebut sesuatu sebab yang boleh diselesaikan, hendaklah diselesaikan. Jika mereka menyebut sesuatu kekeliruan, dihilangkan kekeliruan itu. Ini disebabkan firman Allah: “Hendakhlah kamu damaikan keduanya ... ” (Al-Majmuk Syarh al-Muhazzab, 19/195, Beirut: Dar al-Fikr).

Bahkan kitab-kitab fiqh menyebut bahawa harta bugha itu tidak boleh dirampas, yang cedera tidak boleh ditangkap dan yang lari tidak boleh diburu. Ini disebut dalam pelbagai kitab fekah seperti al-Majmu’ dalam Mazhab al-Syafii, al-Mughni dalam Mazhab Hanbali dan lain-lain. Demikian, bughah yang bersenjata, diberikan hak dalam politik islami, bagaimana mungkin rakyat yang tidak bersenjata dibiarkan dipukul dan dirampas harta mereka tanpa boleh membantah?! Fenomena literalis boleh mengelirukan!

* Profesor Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah ahli akademik dan bekas Mufti Perlis.

3 Day workout plan

Easy 3-Day Workout Routine


Thinkstock

What You Need To Know
Leave at least one day of rest between each workout.
An hour and a half is the max time you should spend doing each workout.
One great way to save time is by super-setting the exercises.
"It is recommended that you leave at least one day of rest between each workout."
With work and the general chaos of everyday life getting in the way, many men have a limited amount of time available for exercising and taking care of their bodies. Enter the easy three-day workout routine.

Since this is only a three-day routine, you can't include each body part and sufficient cardiovascular training in each session. The trick, however, to getting a complete workout is to be efficient -- so follow this routine and you'll be performing a complete body workout in just a few days.
3-Day Workout Routine
Usually, training programs are designed to be completed within a seven-day cycle -- meaning you'll train seven days a week. One of the benefits of this easy three-day workout routine is that it can be scheduled on any given day of the week, depending on your availability and the days you feel like going to the gym.

Even though you can choose which days to go to the gym, it is recommended that you leave at least one day of rest between each workout.

Here is the suggested combination for your easy three-day workout routine.
Day 1 - Chest, back, abdominal muscles, and cardiovascular exercises (30 minutes)
Day 2 - Day off
Day 3 - Shoulders, legs, abdominal muscles, and cardiovascular exercises (30 minutes)
Day 4 - Day off
Day 5 - Biceps, triceps, abdominal muscles, and cardiovascular exercises (30 minutes)
Day 6 - Day off
Day 7 - Day off
Advising you on which specific exercises to perform isn't necessary because everybody has access to different training equipment and has their own preferred exercises for each muscle group. Instead, focus on what muscle groups to combine when exercising and how to efficiently distribute your three-day workout routine.

Keep in mind that the entire workout shouldn't take more than an hour and a half, including the cardiovascular training. In order to work each muscle group adequately in such a short time, you'll have to carry out three sets of three exercises for each group.

More tips on completing your easy 3-day workout routine...
Each set should consist of 8 to 15 reps to allow your muscles to work adequately. It isn't worth lifting heavy weights at low repetitions because a three-day workout routine isn't designed for those who want to build up strength and mass. This routine is targeted at those who want to maintain their current physique and want to lose a little weight.

To demonstrate how the three-day workout routine should be carried out, here is a detailed program for day one:

Chest
Incline dumbbell press: 3 sets, 15-12-10 repetitions
Flat bench: 3 sets, 15-12-10 repetitions
Pec-dec machine flies: 3 sets, 12-12-12 repetitions
Back
Lateral pull-downs: 3 sets, 15-12-12 repetitions
Cable or barbell rows: 3 sets, 15-12-12 repetitions
Hyper extensions: 3 sets, 15-15-15 repetitions
Do the same thing for each of the three days. Include your favorite exercises and don't forget to change them every month or two.
Abs
For your abdominal muscles, perform a combination of sit-ups and leg raises for a total of six sets with maximum repetitions for each one of those sets.
Cardio
Finally, finish off the three-day workout routine with 30 minutes of cardiovascular exercise. Use your favorite machine -- whether it's the treadmill, the rowing machine or a stationary bicycle -- to increase your heart rate and burn excess calories.

As mentioned previously, the total workout shouldn't take more than 60 to 90 minutes. That means you'll have to shorten your rest intervals between each set and avoid socializing with everybody in the gym.

Usually, one or two minutes between sets is plenty of time for your muscles to recuperate.

Another great way to save time is to do supersets. Supersets involves performing two exercises back-to-back. For example, when working your abdominal muscles, superset regular sit-ups with leg raises. This way, you will complete your maximum repetitions of sit-ups and, right after, you'll start with leg raises for your maximum number of repetitions.

By "repping it out," you'll really emphasize and burn out the particular muscle group. Consequently, you'll also save time. Supersets can be carried out with all exercises and for each body part.
Work It Out
From getting to work on time to picking up the kids from school, these days everybody leads the kind of on-the-go lifestyle that rarely leaves room for an adequate workout. Staying healthy, however, doesn't take as much time as you might think. All you need are three days of workout time and you'll be well on your way to staying in shape, despite your hectic lifestyle.

Monday, July 11, 2011

Whoa!! Terms and Conditions Reminder...

Saudara/saudari,


PEMATUHAN SYARAT PERJANJIAN BIASISWA PERSEKUTUAN

Adalah dimaklumkan bahawa satu perhimpunan haram dijangka akan diadakan pada 9 Julai 2011. Perhimpunan tersebut dikenali dengan nama perhimpunan “ BERSIH” yang menuntut supaya dibuat pembaharuan kepada sistem pilihan raya. Perhimpunan tersebut diharamkan kerana ia mengancam kepentingan awam dan ketenteraman negara.

Sehubungan itu, JPA ingin mengingatkan tanggung jawab saudara/saudari seperti yang dinyatakan di Fasa 5.5: Hasutan dan Tunjuk Perasaan dan Fasa 5.6: Menyertai Politik dan Pertubuhan dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan  yang antara lainnya menekankan perkara berikut:

Fasa 5.5: Hasutan dan Tunjuk Perasaan

Pelajar tidak boleh pada bila-bila masa dalam Tempoh Pengajiannya:

  1. Mengambil apa jua bahagian dalam sesuatu penghasutan atau tunjuk perasaan di mana-mana tempat oleh apa-apa pertubuhan, badan atau kumpulan orang, iaitu penghasutan atau tunjuk perasaan yang pada pendapat KERAJAAN, adalah memudaratkan kepentingan Malaysiaatau sesuatu institusi pendidikan;

  1. Menyedia atau mengedarkan dengan apa-apa cara atau mengambil   apa jua bahagian dalam menyediakan atau mengedarkan sesuatu penghasutan atau tunjuk perasaan di mana-mana tempat oleh apa-apa pertubuhan, badan atau kumpulan orang, iaitu penghasutan atau tunjuk perasaan yang pada pendapat KERAJAAN, adalah memudaratkan kepentingan Malaysia atau sesuatu institusi pendidikan;

  1. Menyedia, mencetak, membahagi atau mengedarkan, atau mengambil bahagian dengan apa-apa cara dalam menyedia, mencetak, membahagi atau mengedarkan apa-apa dokumen atau lain-lain bahan yang pada pendapat KERAJAAN adalah memudaratkan kepentingan Malaysia atau sesuatu institusi pendidikan;

  1. Membuat apa-apa kenyataan di sesuatu perhimpunan apa-apa kumpulan orang di mana-mana tempat yang pada pendapat KERAJAAN adalah memudaratkan kepentingan Malaysia atau sesuatu institusi pendidikan.



Fasa 5.6: Menyertai Politik dan Pertubuhan

  1. PELAJAR tidak boleh mengambil bahagian sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam kegiatan berunsur politik atau anti Kerajaan;

  1. PELAJAR tidak boleh memegang apa-apa jawatan di dalam apa-apa pertubuhan, badan atau kumpulan orang tanpa terlebih dahulu mendapat kelulusan bertulis KERAJAAN dan KERAJAAN, mengikut budi bicara mutlaknya, boleh memberi atau tidak kelulusan itu.

  1. PELAJAR tidak boleh menjadi seorang ahli atau mengambil bahagian dalam kegiatan-kegiatan apa-apa pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang bertujuan atau kegiatan-kegiatan itu adalah, pada pendapat KERAJAAN boleh ditafsirkan sebagai bercorak politik tanpa terlebih dahulu mendapat kelulusan bertulis dari KERAJAAN dan KERAJAAN, mengikut budi bicara mutlaknya, boleh memberi atau tidak memberi kelulusan itu.


Sekiranya saudara/saudari didapati telah melanggar mana-mana  syarat dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan yang telah ditandatangani, JPA boleh menamatkan tajaan dan mengenakan apa-apa tindakan tuntutan ganti rugi oleh JPA seperti yang tertera di Perjanjian Biasiswa Persekutuan.

Akhirnya JPA mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat maju jaya dalam pengajian saudara/saudari dan semoga saudara/saudari terus menjaga keselamatan masing-masing walau di mana jua berada.


Sekian, terima kasih.

Data, Information, Knowledge, and Wisdom


by Gene BellingerDurval CastroAnthony Mills

There is probably no segment of activity in the world attracting as much attention at present as that of knowledge management. Yet as I entered this arena of activity I quickly found there didn't seem to be a wealth of sources that seemed to make sense in terms of defining what knowledge actually was, and how was it differentiated from data, information, and wisdom. What follows is the current level of understanding I have been able to piece together regarding data, information, knowledge, and wisdom. I figured to understand one of them I had to understand all of them.

According to Russell Ackoff, a systems theorist and professor of organizational change, the content of the human mind can be classified into five categories:
  1. Data: symbols
  2. Information: data that are processed to be useful; provides answers to "who", "what", "where", and "when" questions
  3. Knowledge: application of data and information; answers "how" questions
  4. Understanding: appreciation of "why"
  5. Wisdom: evaluated understanding.
Ackoff indicates that the first four categories relate to the past; they deal with what has been or what is known. Only the fifth category, wisdom, deals with the future because it incorporates vision and design. With wisdom, people can create the future rather than just grasp the present and past. But achieving wisdom isn't easy; people must move successively through the other categories.

A further elaboration of Ackoff's definitions follows:

Data... data is raw. It simply exists and has no significance beyond its existence (in and of itself). It can exist in any form, usable or not. It does not have meaning of itself. In computer parlance, a spreadsheet generally starts out by holding data.

Information... information is data that has been given meaning by way of relational connection. This "meaning" can be useful, but does not have to be. In computer parlance, a relational database makes information from the data stored within it.

Knowledge... knowledge is the appropriate collection of information, such that it's intent is to be useful. Knowledge is a deterministic process. When someone "memorizes" information (as less-aspiring test-bound students often do), then they have amassed knowledge. This knowledge has useful meaning to them, but it does not provide for, in and of itself, an integration such as would infer further knowledge. For example, elementary school children memorize, or amass knowledge of, the "times table". 

They can tell you that "2 x 2 = 4" because they have amassed that knowledge (it being included in the times table). But when asked what is "1267 x 300", they can not respond correctly because that entry is not in their times table. To correctly answer such a question requires a true cognitive and analytical ability that is only encompassed in the next level... understanding. In computer parlance, most of the applications we use (modeling, simulation, etc.) exercise some type of stored knowledge.

Understanding... understanding is an interpolative and probabilistic process. It is cognitive and analytical. It is the process by which I can take knowledge and synthesize new knowledge from the previously held knowledge. The difference between understanding and knowledge is the difference between "learning" and "memorizing". People who have understanding can undertake useful actions because they can synthesize new knowledge, or in some cases, at least new information, from what is previously known (and understood). That is, understanding can build upon currently held information, knowledge and understanding itself. In computer parlance, AI systems possess understanding in the sense that they are able to synthesize new knowledge from previously stored information and knowledge.

Wisdom... wisdom is an extrapolative and non-deterministic, non-probabilistic process. It calls upon all the previous levels of consciousness, and specifically upon special types of human programming (moral, ethical codes, etc.). It beckons to give us understanding about which there has previously been no understanding, and in doing so, goes far beyond understanding itself. It is the essence of philosophical probing. Unlike the previous four levels, it asks questions to which there is no (easily-achievable) answer, and in some cases, to which there can be no humanly-known answer period. 

Wisdom is therefore, the process by which we also discern, or judge, between right and wrong, good and bad. I personally believe that computers do not have, and will never have the ability to posses wisdom. Wisdom is a uniquely human state, or as I see it, wisdom requires one to have a soul, for it resides as much in the heart as in the mind. And a soul is something machines will never possess (or perhaps I should reword that to say, a soul is something that, in general, will never possess a machine).

Personally I contend that the sequence is a bit less involved than described by Ackoff. The following diagram represents the transitions from data, to information, to knowledge, and finally to wisdom, and it is understanding that support the transition from each stage to the next. Understanding is not a separate level of its own.
Data represents a fact or statement of event without relation to other things.
Ex: It is raining.
Information embodies the understanding of a relationship of some sort, possibly cause and effect.
Ex: The temperature dropped 15 degrees and then it started raining.
Knowledge represents a pattern that connects and generally provides a high level of predictability as to what is described or what will happen next.
Ex: If the humidity is very high and the temperature drops substantially the atmospheres is often unlikely to be able to hold the moisture so it rains.
Wisdom embodies more of an understanding of fundamental principles embodied within the knowledge that are essentially the basis for the knowledge being what it is. Wisdom is essentially systemic.
Ex: It rains because it rains. And this encompasses an understanding of all the interactions that happen between raining, evaporation, air currents, temperature gradients, changes, and raining.
Yet, there is still a question regarding when is a pattern knowledge and when is it noise. Consider the following:
  • Abugt dbesbt regtc uatn s uitrzt.
  • ubtxte pstye ysote anet sser extess
  • ibxtedstes bet3 ibtes otesb tapbesct ehracts
It is quite likely this sequence represents 100% novelty, which means it's equivalent to noise. There is no foundation for you to connect with the pattern, yet to me the statements are quite meaningful as I understand the translation with reveals they are in fact Newton's 3 laws of motion. Is something knowledge if you can't understand it?
Now consider the following:
  • I have a box.
  • The box is 3' wide, 3' deep, and 6' high.
  • The box is very heavy.
  • The box has a door on the front of it.
  • When I open the box it has food in it.
  • It is colder inside the box than it is outside.
  • You usually find the box in the kitchen.
  • There is a smaller compartment inside the box with ice in it.
  • When you open the door the light comes on.
  • When you move this box you usually find lots of dirt underneath it.
  • Junk has a real habit of collecting on top of this box.
What is it?
A refrigerator. You knew that, right? At some point in the sequence you connected with the pattern and understood it was a description of a refrigerator. From that point on each statement only added confirmation to your understanding.

If you lived in a society that had never seen a refrigerator you might still be scratching your head as to what the sequence of statements referred to.
Also, realize that I could have provided you with the above statements in any order and still at some point the pattern would have connected. When the pattern connected the sequence of statements represented knowledge to you. 

To me all the statements convey nothing as they are simply 100% confirmation of what I already knew as I knew what I was describing even before I started.

References:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...